Ontdek wie jij bent en hoe je dit kan inzetten in jouw functie. Wees authentiek en daardoor uniek, dan ben je anders dan anderen en in ieder geval anders dan je concurrent. Dat geldt zowel voor jouzelf als jouw product of dienst; wat maakt dat ze juist voor jou kiezen.
Volgens de van Dale is de betekenis van authentiek “echt”. En dat is nou precies waar het in klantcontacten niet altijd om draait. De maatschappij vindt vaak nog dat commerciële functionarissen gladde praters moeten zijn en daar proberen veel verkopers of mensen met klantcontact zich ook naar te gedragen. En dat is nou net wat je niet moet doen.
Gelukkig zie ik een kentering. Steeds vaker kom ik verkopers of accountmanagers tegen die niet een rol spelen maar gewoon zichzelf zijn en blijven. “Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg” zou ik willen adviseren. En diegenen die een rol spelen, wil ik erop wijzen, dat geen mens hetzelfde is. De mens is altijd uniek en juist daarmee kan je het verschil maken. Door een rol te spelen wordt je juist een eenheidsworst. Onderscheidend zijn is vaak al moeilijk genoeg, maak het niet nog moeilijker voor jezelf.
Hoe zie jij jezelf en hoe zien anderen jou?