Last but not least. Wees en blijf altijd eerlijk en transparant. Vertrouwen is de basis voor verbinden. Daarmee maak je relaties voor de lange termijn. Ga altijd voor een win-win, de deal moet goed zijn voor alle partijen. Deals waarbij een van beiden het onderste uit de kan haalt, zijn gedoemd om te mislukken en zullen niet duurzaam zijn.

Als er geen vertrouwen is komt er geen duurzame verbinding tot stand. Even snel een contract scoren lukt wellicht maar dit leidt vrijwel nooit tot een duurzame relatie. Vertrouwen ontstaat door authentiek te zijn maar zeker ook door eerlijk en transparant gedrag. Kwetsbaar opstellen hoort bij dit gedrag.

Ga transparant om met jouw informatie, altijd weloverwogen. De ervaring leert dat door meer te laten zien, de klant vaak ook meer bereid is om inzage te geven in zijn budget en doelstellingen. Waardoor je gezamenlijk kan onderzoeken wat voor beide de beste deal is. Bedenk wel, vertrouwen is tweezijdig. En weet je het een keer niet, ook geen man overboord.

Een van mijn belangrijkste lessen is geweest, weet je niet wat ze bedoelen of heb je geen goed antwoord, bespreek het met de klant. Die kwetsbaarheid toont juist kracht en dat helpt in een vertrouwelijke relatie.

Hoe transparant ben jij in jouw trajecten en kan jij je soms kwetsbaar opstellen?