Vind jouw passie. Affiniteit hebben met jouw rol, het product of de dienst is een vereiste. Pas dan wordt je fan en kun je anderen fan maken van jouzelf, jouw product of dienst. Die passie is in alles te vinden, ga op zoek naar datgene waar jij energie van krijgt en gelukkig van wordt. En maak de vertaling naar jouw functie.

Een praktijkvoorbeeld:

Ik stond een paar jaar geleden aan de wieg van de ontwikkeling van een  nieuw cateringconcept. In het kort hield het in, dat er weer vers gekookt werd in bedrijfsrestaurants. En door het weghalen van de hoge rvs vitrines, dat er meer contact met de gasten zou ontstaan.We voorzagen een probleem om met de bestaande doelgroep dat gastgerichte gedrag te veranderen. Dus een training ontwikkeld. Het was echter niet de training waardoor het gedrag naar gasten ging veranderen. Onze medewerkers hadden bijna allemaal een passie voor koken en lekker eten en drinken. Door weer zelf te kokkerellen; wisten ze wat er in het gerecht zat en waren ze trots omdat ze het zelf gemaakt hadden. Dit zorgde voor een intrinsieke gedragsverandering ten aanzien van de gasten, die vele malen sterker is dan welke training dan ook.

Vraag jezelf eens af wat jouw persoonlijke passie is en hoe je die kan vertalen naar je functie.