Hoe sluit je beter aan bij de klant; leren luisteren, zien en associëren. Zoek de link met de organisatie of wens van de potentiële klant. Als je goed op details let zal je altijd aanknopingspunten vinden.
Al is of lijkt jouw product of dienst standaard, maak het aan de voorkant specifiek zodat de klant zich erin herkent. Vind je geen aanknopingspunt, dan is de vraag; passen jullie wel bij elkaar?
Specifiek is de passende brug, het haakje tussen jouw gesprekspartner, de klant/zijn organisatie en jouzelf/jouw organisatie, wat zijn jullie raakvlakken. Hierbij komt een belangrijke competentie aan bod; echte interesse hebben voor de ander. Hiervoor moet je actief waarnemen; luisteren en zien. Je kunt nooit een optimale verbinding maken als je niet alles over je gesprekspartner wilt weten. Dat betekent dat je in ieder geval ieder moment bewust bent van je omgeving bij ieder contact. En dat begint niet pas tijdens het gesprek.
Er zijn bijna altijd aanknopingspunten te vinden tussen de klant, jouzelf, de organisatie, het product of de dienst die jij aanbiedt. Oefen jezelf in luisteren, zien en associëren.
De uitdaging bij jouw uiteindelijke specifieke aanbod is wel: maak het voor de klant specifiek maar voor jouw eigen organisatie zoveel mogelijk standaard.
Gewetensvraag: Kan jij goed luisteren of ben je graag veel zelf aan het woord?