Hou de regie over jouw trajecten. Blijf standvastig. Laat je niet uit het veld staan of van je koers af brengen. Geef de klant de ruimte, volg zijn tempo maar wel met jouw sturing. Maak goede afspraken over frequentie van contact.

Trajecten duren soms lang, de aanhouder wint, maar ben ook niet bang om juist wel los te laten wanneer de situatie dit vraagt. Energie blijven steken in een traject wat tot niets gaat leiden, is niet wenselijk.

Het is belangrijk om aandacht te blijven geven, voor je aanbod te blijven staan en de regie in handen te houden. Sales gedrag wordt vaak vergeleken met terriër gedrag; je bijt vast en laat nooit meer los. Wat is de ideale balans? Vastbijten klinkt niet positief maar het is wel belangrijk in een commercieel traject. Hoe doe je dat zodat de klant zich niet achtervolgd voelt, maar ook niet het idee heeft dat je te weinig interesse hebt.

Wel eens gehoord van commercieel ritme, heb jij dat? Of wil je dat graag bereiken? En snap jij ook niks van keukenleveranciers die jou een aanbod doen en dan vervolgens de prijs zomaar met 50% laten dalen. Allemaal onderwerpen die aan bod komen bij stap 4.