Veranderen en intrinsieke motivatie

Wie heeft er niet al heel veel trainingen gedaan en gemerkt dat daar over het algemeen maar weinig van blijft hangen. Met een beetje mazzel blijf je een paar dingen doen maar meestal verval je na verloop van tijd weer in je eigen bekende gedrag. Hoe zorg je er nou voor dat een training wel beklijft?

Een aantal jaren geleden stond ik aan de wieg van de ontwikkeling van een nieuw cateringconcept. Gastvrijheid was een belangrijke kernwaarde in het concept. Onze cateringmedewerkers waren al gastvrij maar we wilden die gastvrijheid naar een hoger niveau tillen. Naast het andere gedrag waren er nog twee belangrijke kenmerken in het concept.

We haalden alle roestvrijstalen opzetvitrines van de balies en er moest weer versbereid worden op locatie. Hoezo zal je zeggen, werd er dan daarvoor niet versbereid. Dat klopt, helaas heeft de catering branche zich laten meeslepen in de ontwikkeling van koelvers. Cateren was uitpakken en opwarmen van pakjes geworden. De veranderingen weghalen van vitrines en weer meer versbereiden op locatie, waren redelijk gemakkelijk uit te voeren. De gewenste gedragsverandering was een grotere uitdaging. Hoe hebben we dat voor elkaar gekregen?

Net als velen dachten wij de oplossing gevonden te hebben in een training die we samen met een bekende opleider ontwikkelden. Iedereen was enthousiast over de training, ook de trainees. Maar om nou te zeggen dat er veel bleef hangen. Maar de gedragsverandering ontstond wel, hoe dat gebeurde is nou precies waar deze blog over gaat.

Er was namelijk een belangrijke reden waarom de meeste van onze medewerkers ooit gekozen hadden om bij een cateraar te werken. Ze hielden van eten en drinken en de meeste ook van het bereiden daarvan. Door het weer zelf bereiden wist men wat er in het eten zat en nog belangrijker werden ze trots op hun eigen resultaat. Met name door dat laatste ontstond vanzelf meer en positiever contact met de gasten.

De training was nodig om hen de ins en outs van het nieuwe concept te leren. Maar hielp niet om hen gastvrijer te maken. Dat deed het weer zelf bereiden; door hun intrinsieke motivatie om lekker eten en drinken te maken en aan te bieden aan hun gasten. Intrinsieke motivatie is van groot belang in een training. Als je vanuit jezelf het belang niet ziet of het niet een doel heeft wat jou aanspreekt, dan zal een training nooit beklijven.

Om deze reden heb ik intrinsieke motivatie de rode draad gemaakt in mijn training; Met Passie Meer Succes. We gaan samen op zoek naar hoe je die intrinsieke motivatie kan inzetten om commercieel meer succes te krijgen.

Meer weten over veranderen en intrinsieke motivatie, stuur een mail naar info@metpassiemeersucces.nl, of neem contact op via de contactpagina.

Strijden met passie!
Authentiek en daardoor onderscheidend

Geef een reactie