Authentiek en daardoor onderscheidend

Een tijd geleden werd ik salesmanager bij een landelijke cateraar. Best uniek want er waren toen nog weinig vrouwelijke salesmanagers in die branche. Bij een van de concurrenten werkte er één en tegelijk met mij werd nog een andere vrouwelijke collega bij ons aangenomen. Niet dat het van echt belang is voor deze blog maar het hielp wel. Ondanks dat ik er niet van hou om je te wijzen op de verschillen maar juist wil uitgaan van de sterktes van eenieder, of het nou mannen of vrouwen zijn. Maar dit terzijde, ik wil het met je hebben over onderscheidend zijn.

Zoals ik al zei was het een echt mannenbolwerk. Met nog een overeenkomst, bijna allen hadden dezelfde vooropleiding gedaan. En de derde overeenkomst, al die salesmanagers zeiden dat er heel weinig onderscheid tussen de grote cateraars was. Maar was dat wel zo, want wat zag ik gebeuren en waar deed ik in eerste instantie, voor korte tijd, zelf ook aan mee.

Dan komen we als eerste op mijn garderobe, altijd een favoriet onderwerp. Om als salesmanager te kunnen starten moest er het een en ander aan kledingstukken worden aangeschaft. Leuk, ik ben altijd in voor nieuwe kleren. Ik keek daarbij naar het voorbeeld van die andere salesmanagers. Het werden dus blauwe, zwarte en grijze (mantel-) en broekpakken. Het was overigens wel een hele andere tijd, maar toch. Nou zag ik er tenminste hetzelfde uit, ik viel al wat minder op. Je zal je wellicht afvragen, zag en sprak je die concurrenten dan vaak?

Dan moet ik even iets uitleggen over aanbestedingstrajecten. Om geld en tijd te besparen en iedereen dezelfde input te geven organiseren met name grote organisaties aanbestedingsbijeenkomsten, waar aanbiedende partijen elkaar regelmatig ontmoeten. En regelmatig was toen zo ongeveer wel wekelijks. Soms waren we dan ook nog een hele dag met elkaar op stap omdat we meerdere locaties bezochten. En ja, soms ook nog in een bus, net een dagje uit. En ik kan je vertellen je pikt dan ook veel op ten aanzien van het gedrag van de anderen. Of ze aandacht hadden voor de klant, of meer voor elkaar en hoe die aandacht naar de klant dan was. Voortdurend zelf aan het woord of veel lucht en weinig inhoud etc. Oh ja en niet te vergeten belachelijke vragen stellen om maar iets te vragen te hebben. Op den duur kon ik met mijn neus aanwijzen wie dat ging doen.

Die bijeenkomsten maakte dat ik begon in te zien waarom er geen onderscheid was. Ze kopieerden elkaar. En dat was voor mij het moment om op zoek te gaan naar mijn eigenheid, mijn authenticiteit. En gelukkig leek die in geen velden of wegen op wat ik bij hen zag gebeuren. Ook ging ik op zoek naar de cultuur van mijn eigen organisatie, waar waren wij juist zo goed in. En het resultaat mocht er zijn, ik werd een veel betere salesmanager en begon orders te scoren. Geen even snel orders maar samenwerkingen met klanten die soms wel 20 jaar of meer geduurd hebben.

Mijn advies aan jou is; ga op zoek naar wat jouw organisatie nou zo bijzonder maakt. Ga dat vertellen aan potentiële klanten op jouw geheel eigen wijze en je zal zien dat je verbinding maakt.

Wil je meer weten over onderscheidend zijn en authenticiteit, stuur een mail naar info@metpassiemeersucces.nlof neem contact op via de contactpagina.

Veranderen en intrinsieke motivatie
Kan de klant mij vertrouwen?

Geef een reactie