Het belang van trouwe klanten

Als trouwe klant komt je er nogal eens slecht vanaf. Alle aandacht gaat vaak naar het binnenhalen van nieuwe klanten. Uit onderzoek blijkt dat een trouwe klant behouden goedkoper is dan nieuwe binnenhalen. Toch wordt dit vaak vergeten. Het is tijd om daar iets aan te doen.

Er zijn twee typen klanten als het om trouw gaat. Je hebt klanten die graag voor langere termijn aan een leverancier of dienstverlener verbonden willen blijven. Die niet altijd gaan voor het dubbeltje op de eerste rang maar zoeken naar vertrouwen en vertrouwdheid. Dit ten opzichte van klanten die juist voortdurend op zoek gaan naar dat dubbeltje. Een goed voorbeeld hiervan zijn mensen die jaarlijks wisselen van ziektekostenverzekering. Voor beide is uiteraard iets te zeggen. Hieruit blijkt ook het duidelijke verschil. De een gaat voornamelijk voor vertrouwen en de ander voornamelijk voor geld. Als organisatie is het belangrijk om ook die eerste trouwe klant niet te vergeten. Maar hoe doe je dat dan?

In ieder geval niet door te denken, ze betalen meer dan een nieuwe klant (zo is dat meestal) en dat houden we maar zo. Maar alles weggeven is economisch ook niet goed en vaak ook niet nodig. Het antwoord zit in de reden waarom ze bij je blijven. Ze houden van vertrouwen en vertrouwdheid, veel meer een partnership. Het is dus meestal niet geld wat hen aan jou verbonden houdt, zeker niet in het huidige economische klimaat. En maak daar gebruik van. Hoe belangrijk zijn die trouwe klanten?

Die trouwe klant kan bijvoorbeeld zorgen voor onderbouwde feedback. Denk daarbij aan het installeren van klantenpanels. Daarmee kan je jouw organisatie verbeteren. Daarnaast kan hij gratis voor promotie zorgen, denk aan mond op mond reclame, maak hem jouw ambassadeur. En als je dat allemaal goed in zet, leidt dat ook weer tot meer succes. Zo zie je dat niet alleen hun geld de kurk is waar je organisatie op drijft.

Gelukkig zijn er ook steeds meer organisaties die wel iets voor die bestaande klant doen. Maar helaas gaan veel organisaties nog steeds voor het snelle geld en de korte klap. Dus organisaties die hier wel voor open staan, ik roep je op iets positiefs voor en met je trouwe klanten te doen. En ik wil daar graag mijn expertise voor inzetten.

Meer weten over het belang van trouwe klanten stuur een mail naar info@metpassiemeersucces.nl of neem contact op via de contactpagina.

Hoe klantvriendelijk is de klantenkaart?

Van 't haakje naar verkoopsucces
Vraag het de klant

Geef een reactie