Kan de klant mij vertrouwen?
Een van de belangrijkste lessen in klantcontact is dat vertrouwen de basis is van het leggen van een duurzame relatie. Zonder dat vertrouwen scoor je wellicht nog weleens een order maar nooit voor de lange duur. Dat vertrouwen ontstaat door meerdere factoren. Bijvoorbeeld dat je authentiek bent. En dan bedoel ik dat je echt bent, niet die gladde verkoper die een standaardverhaaltje afsteekt of gemaakt gedrag vertoont. Als je een rol speelt prikt een klant daar vaak snel doorheen. En het stomme van degenen die dit doen is, je onderscheid je dan niet en wel onderscheiden is vaak al ingewikkeld genoeg. Dus tip 1, doe dit niet en blijf vooral jezelf. Maar er zijn meerdere factoren.
Een andere belangrijke is kwetsbaar opstellen. We kennen ze allemaal wel, verkopers die bij hoog en laag iets blijven beweren waarvan je als klant op je klompen aanvoelt dat het niet klopt. En zelfs als ze door de klant extra voor het blok worden gezet, dan nog niet toegeven. Tip 2, weet je iets niet, zeg het gewoon en/of vraag het de klant, wellicht kan hij je verder helpen. En heb je iets verkeerd gedaan, geef het toe. Weet je wel hoeveel kracht je daarmee uitstraalt. En dat komt jouw relatie met die klant alleen maar ten goede.
En dan last but not least, de belangrijkste factor, eerlijkheid en transparantie, tip 3 wees eerlijk over je aanbod en geef ook aan wanneer de grens qua onderhandeling bereikt is. Een deal moet een win win zijn, wil je ook in de toekomst de klant tevreden houden. Hoe zit het dan met deze tips in combinatie met het gedrag van keukenleveranciers. Want hoe moet het vooral niet?
Een vriendin kocht laatst een nieuwe keuken, geen kleinood. Ze had een promotieactie op de radio gehoord, 40% korting en ging bij die keukenleverancier een offerte laten uitbrengen. Een van de laatste vragen van de verkoper was: “Hoe bent u aan ons gekomen?” Zij vertelde de hem over de promotieactie, hij was daar zelf ook nog niet over begonnen. Het was even stil aan de andere kant van de tafel, vervolgens zei hij “dat is niet bij ons, dat is een actie van onze buren”. Eerlijkheid dus maar voordat zij goed en wel van haar stoel kon vallen kwam echter de volgende opmerking: “Maar wij hebben ook een promotieactie, de komende 5 dagen geven wij 50% korting.” Ze dacht dat hij het ter plekke verzon. Maar ja, wat maakt het uit, ze kreeg 50% korting.
Iedereen die weleens een keuken gekocht heeft weet dit, waarom trappen we hier allemaal dan toch steeds weer in en waarom doen keukenleveranciers dit? Is dit nou alleen maar omdat zij het voordeel hebben dat mensen niet jaarlijks een nieuwe keuken kopen? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat je teruggaat naar zo’n leverancier. Alhoewel, je denkt wel een enorme korting te hebben gekregen, maar is dat wel zo?? Worden we niet allemaal belazerd en kunnen die keukens nog veel goedkoper dan wat ze tijdens die promoties aangeven. En dan heb ik het nog niet eens over de mankementen waar je iedereen die een nieuwe keuken heeft laten plaatsen over hoort, er is altijd iets mis mee.
Ondanks het feit dat zij er schijnbaar mee wegkomen zou ik je toch willen adviseren; volg bovenstaande tips. Ik kan je verzekeren dat je daarmee betere klantrelaties maakt. En keukenleveranciers, sowieso doen jullie uiteraard ook gewoon je best. En ik ken ook veel mensen die uiteindelijk heel tevreden zijn met hun keuken, ik ben er daar één van. Wellicht hebben jullie zelfs een hele goede verklaring voor dit gedrag, mij mag je het komen uitleggen.
Wil je meer tips over het belang van vertrouwen in het contact met klanten, stuur een mail naar info@metpassiemeersucces.nl of neem contact op via de contactpagina.